Knjiga pod naslovom ŠKOLSKI MENADŽER – MENADŽERSKI PRISTUP RUKOVOĐENJU ŠKOLOM autora Muamera Tinjka nastala je kao rezultat teorijskih i empirijskih istraživanja u svrhu izrade magistarske radnje i traženja znanstvenih odgovora na pitanja koja se odnose na školski menadžment i leadership, odnosno na menadžerski pristup rukovođenju jednom od najznačajnijih institucija društvene zajednice, a to je škola kao odgojno-obrazovna ustanova.
Knjiga je napisana uz korištenje relevantne znanstvene i stručne literature s 40 bibliografskih jedinica, dokumenata, zakona i izvještaja. Strukturu knjige čine uvodni dio, teorijsko–metodološki dio, središnji dio, te zaključci i preporuke koje mogu doprinijeti stvaranju uvjeta za drugačiji (poboljšan) menadžerski pristup rukovođenju u Javnim ustanovama osnovnim školama. Zadnji dio knjige čini popis relevantne korištene literature, te priloga anketnih upitnika, kao i primjera četverogodišnjeg programa rada škole prilikom apliciranja na natječaj za izbor i imenovanje direktora osnovne škole.
U uvodnom dijelu knjige autor elaborira funkciju i ulogu škole naglašavajući da je primarna djelatnost škole, ustvari, usmjeravanje učenika za stjecanje novih znanja i vještina, te njihovo osposobljavanje za proces cjeloživotnog učenja. Svaka škola treba raditi i funkcionirati u korak s promjenama u okruženju, a koje imaju izuzetno veliki utjecaj na efikasnost i efektivnost rada škole kao odgojno-obrazovne ustanove. Stoga, autor u ovom dijelu naglašava da strateško promatranje budućeg izgleda jedne škole zahtijeva bavljenje i provođenje kratkoročnih i dugoročnih ciljeva, zadataka i aktivnosti u razvoju škole. Ove činjenice su od izuzetnog značaja za škole u Bosni i Hercegovini, na što autor obraća posebnu pozornost.
U okviru središnjeg dijela autor obrađuje osnovne odrednice menadžmenta ili leadershipa u školskim organizacijama, stavljajući poseban naglasak na menadžerski pristup upravljanju školom, te osnovne menadžerske funkcije. Autor pod menadžerskim pristupom podrazumijeva vizionarski pristup rukovođenju, s pravilno definiranom vizijom, misijom i postavljenim ciljevima i planovima, dobro definiranim prioritetima kao i indikatorima uspješnosti za određenu školsku godinu. S tim u vezi, autor s pravom zaključuje da je škola, kao odgojno-obrazovna ustanova, organizacija koja treba kontinuirano raditi na usavršavanju, poboljšanju i unapređenju unutarnjih procesa, a što je u krajnjoj instanci karakterizira kao organizaciju koja permanentno uči.
Nadalje, u okviru ovog dijela, autor naglašava značaj i ulogu postavljene misije, vizije i ciljeva škole, s kojom trebaju biti upoznati svi uposlenici, a sve s ciljem implementiranja analiza aktualnih stanja škole (putem SWOT i PEST analiza). Autor smatra da se jedino na takav način može kvalitetno poboljšati aktualna pozicija škole unutar promjenjivog društvenog okruženja u kome ona djeluje i funkcionira, te na temelju tih rezultata odrediti buduću poziciju škole. Izneseni stav navodi na zaključak da je Tinjak u ovoj knjizi afirmirao i futuristički pristup, kao dio ukupnog kreativnog prostora kroz koji se trebaju oformiti novi pristupi školi kao organizaciji temeljenoj na menadžmentu.
Kada je u pitanju teorijsko-metodološki dio knjige, autor daje kategorijalni aparat, koncizno postavlja predmet i ciljeve provedenih teorijskih i empirijskih istraživanja, postavlja hipoteze, te navodi znanstvenu i društvenu opravdanost provedenih istraživanja za potrebe ove knjige. S tim u vezi, u potpunosti potvrđuje generalnu hipotezu, kada kaže da uvođenje pozicije školskog menadžera u školi, koji će biti dobar lider, menadžer i pedagoški voditelj, može poboljšati efektivnost i efikasnost funkcioniranja školske organizacije. Ove činjenice potvrđuje i provedenim empirijskim istraživanjima, gdje je korišten anketni upitnik (metod ankete) kao instrument prikupljanja podataka. Autor je anketu proveo među nastavnicima, stručnim suradnicima i direktorima osnovnih škola na području Kantona Sarajevo, a što potvrđuje relevantnost izabranog uzorka za potrebe ovog istraživanja.
U zadnjem dijelu knjige pod naslovom zaključci i preporuke, autor je iznio zaključke do kojih je došao analiziranjem rezultata provedenog anketnog istraživanja, te iznošenjem preporuka za koje smatra da mogu doprinijeti stvaranju uvjeta za drugačiji (poboljšan) menadžerski pristup u rukovođenju osnovnim školama u Bosni i Hercegovini, ali i mnogo šire.
Činjenice iznesene u knjizi govore da autor Muamer Tinjak afirmira želju za novim pristupom, novom idejom i novom energijom, kada je u pitanju uvođenje pozicije školskog menadžera i menadžerskog pristupa u upravljanje osnovnom školom. Zaključuje da kvalitetniji menadžment i menadžerski pristup rukovođenju školom doprinosi boljim rezultatima, ishodima učenja učenika, te poboljšanju i unapređenju ukupnog života i rada škole. Za postizanje tog cilja neophodno je direktorski pristup zamjeniti novim menadžerskim pristupom, tj. umjesto direktora uvesti poziciju menadžera škole.
Stoga, ova knjiga je iznimno važno djelo, jer služi kao jasan i precizan putokaz i uputa kuda škola, kao organizacija, treba ići i prema kojim inovativnim rješenjima treba težiti u budućem periodu, ukoliko želi ostati i opstati u aktualnom izrazito promjenjivom društvenom okruženju karakteriziranom brzim i stalnim promjenama. Budući da je u ovoj knjizi tretirao veoma aktualan, interesantan i nedovoljno istražen problem, autor provocira daljnja istraživanja i otvara nove mogućnosti znanstvenog pristupa zanimljivom problemu školskog menadžmenta.
Temeljem prezentiranih činjenica i konstatacija, sa zadovoljstvom predlažem izdavanje i štampanje knjige pod naslovom ŠKOLSKI MENADŽER – MENADŽERSKI PRISTUP RUKOVOĐENJU ŠKOLOM autora Muamera Tinjka